
Науката и спорта – Управление на тренировъчния процес при елитни волейболисти.
УПРАВЛЕНИЕ НА ТРЕНИРОВЪЧНИЯ ПРОЦЕС
ПРЕЗ ПОДГОТОВИТЕЛНИЯ ПЕРИОД ПРИ ЕЛИТНИ ВОЛЕЙБОЛИСТИ.
Материалът е част от докторантурата на Георги Петров – главен треньор в школата на Локомотив Новосибирск.
Голямата конкуренция в съвременния волейбол изисква провеждане на тренировъчен процес с най-съвременни методики и постоянна актуализация с научно – обосновани качествени допълнения. Елитният волейболист изиграва над 60 мача годишно, средната продължителност на мач е 1.30 часа, през които всеки извършва между 80 и 130 максимални отскока, до 500 технически похвата, осъществени в различни ситуации. От тук произтича и основния методически и управленски проблем относно построяването на тренировъчния процес, неговата периодизация. По-конкретно, в подготвителния период – намирането на съответния оптимум между целеви задачи, свързани със спортния календар и реалните адаптационни възможности на организма и тяхното реализиране.
Анализът от литературните източници и собствения опит в тренировъчния процес, практически няма научно обоснована методология за дългосрочен тренировъчен процес в учебни и методически ръководства, програми за обучение и подобряване на техниката и тактиката, както и тяхното управление в подготвителния период при елитни волейболисти. Понастоящем не е изчислено необходимото разпределение на времето при елитни волейболисти за оптимизиране на обема и интензивността в отделните микроцикли, обща и специална кондиция, преноса и преобразуването на физическите качества в техническите похвати, тактическата и техническа подготовка, контрола на тренировъчната и състезателна дейност.
Въз основа на теоретичния анализ и личният състезателен и треньорски опит, създадохме експериментална специализирана тренировъчна програма която в подготвителния период при елитни волейболисти, ще повиши нивото на специфичната им работоспособност. Основните разлики между Експерименталната, Единната програма по волейбол и Руска стандартизирана тренировъчна програма са отразени в долните таблици.
ЕДИННА ПРОГРАМА | ЕКСПЕРИМЕНТАЛНА ПРОГРАМА |
Подготвителен период | |
Общо подготвителен
Обща и специална Ф.П. 60% Техническа 30% Тактическа 10% |
Общо подготвителен
Обща и специална Ф.П. 50% Техническа 50% Тактическа -% |
Специално подготвителен
Специална и обща Ф.П. 40% Технико-тактическа 50-55% Теоретична 5-10% |
Специално подготвителен
Специална и обща Ф.П. 40% Технико-тактическа 50-55% Теоретична 5-10% |
Предсъстзателен: СПФ 10-15% | Предсъстзателен: СПФ 20-30% |
Сила | |
В началния етап упражненията се изпълняват в по-бавно темпо, с по-голям интервал на отдих. По-нататък скоростта на изпълнение се увеличава за сметка на продължителността на почивка.
Метод „до отказ“ |
ТЕМП: КОНТРОЛ-ПАУЗА-ВЗРИВ
ДОЗИРОВКА: 50%-60%-70%-80% от ПМ 6 – 6 – 6 – 6 повторения ПОЧИВКА: 60 – 90 секунди |
Бързина | |
Лека атлетика-темпово бягане. Продължителност на упражнението до 20сек. Спортни игри-футбол, баскетбол и др. Метод-променлив | Лека атлетика – ускорения (нелинейни). Продължителност на упражнението до 8сек. Отсъствие на спортни игри.
Интермитентно натоварване |
Издръжливост | |
Други спортове – кросово бягане, колоездене, гребане, плуване и спортни игри. Утежнения-пояси, пясъчни торби. Методи-равномерен, кръгов | Средствата трябва да съответстват на биомеханичните и анатомо-физиологичните особености при развитието на усилията в основния двигателен навик. |
Гъвкавост | |
Активна, пасивна. | Динамична |
Техническа подготовка | |
Технически похвати 3-4 пъти повече от това, по време на игра | Технически похвати 1-3 пъти повече от това, по време на игра |
Начален удар-отборно | |
Брой на грешките под 8% отборно | Брой на грешките под 15% отборно |
Посрещане | |
Прецизност 80-90% | Прецизност 50-60% |
Блокада | |
Пасивна и активна. От И.П. сгъване и разгъване в ставите. Успешна блокада над 45% | Активна . От И.П. разгъване в ставите
Успешна блокада над 25-30% |
Тренировъчни средства | |
Динамични упражнения (работа на групи) 50-70% от тренировъчното занятия. Подготвителни упражнения; основни упражнения; игра | Упражнения насочени към усъвършенстването на определен елемент, изпълнени с максимални усилия, чрез състезателно-игрови метод. |
ЕДИННА
програма |
РУСКА
програма |
ЕКСПЕРИМЕНТАЛНА
програма |
|
Методи за развиване на двигателните качества | Равномерен, повторен, променлив, кръгов, интервален,
игрови, състезателен |
Равномерен, повторен, променлив, кръгов, интервален, метод на големите усилия, игрови, състезателен | Повторен, интервално-променлив, игрови, състезателен |
Методи за развиване на техническите умения | Обяснение, показване, поправяне на грешките,анализ, технически средства. | Разучаване – на части и цялостно | Разучаване –цялостно |
Методи за развиване на тактическите действия | Разучаване – на части и цялостно, анализ на действията. | Разучаване – на части и цялостно, анализ на действията. | Разучаване – на части и цялостно, анализ на действията, интелектуална подготовка. |
Интензивност
(енергоосигуряване) |
Средна (аеробна)
Висока (анаеробна) |
Средна (аеробна)
Висока (анаеробна) |
Висока (анаеробна) |
Интензивност
(технико- тактическа) |
13-14 атакуващи удара в минута- висока.
6-7 нападателни удара в минута- средна. По-малко от 6-7- ниска |
6-7 нападателни удара в минута- висока.
По-малко от 6-7- средна |
|
Интензивност
(пулс) |
До 140 – ниска
До 160 – средна До 180 – висока |
До 140 – ниска
До 160 – средна До 180 – висока |
До 140 – средна
До 160 – висока
|
Обем-седмично | 24-26 часа | 24-26 часа | 17 часа |
Структура на тренировъчното занятие | Последователност:
Тех.-такт. подготовка; Бързина; Ловкост; Сила; Спец. издръжливост. |
Последователност:
Паралелно и вълнообразно развитие на качествата и техниката и тактиката. |
|
Заключителна част на тренировъчното занятие | Постепенно намаляване на натоварването. Стречинг. | Приключване с висока интензивност. Стречинг. | |
Продължителност на тренировката | Една трен. на ден
120-180 мин. |
Една трен. на ден
120-150 мин. |
|
Две трен. на ден
2 х (120-150 мин.) |
Две трен. на ден
2 х (90-140 мин.) |
||
Възстановяване | сауна | ледена вана |
Разработената, апробирана и приложена Ексериментална тренировчна програма за управление на тренировъчния процес през подготвителния период доведе до качествени и количествени промени в специфичната работоспособност на елитните състезатели по волейбол. С цел повишаване качеството при управление на тренировъчния процес в подготвителния период при елитни волейболисти, препоръчваме на треньорите, работещи с елитни волейболисти, да ползват разработеният от нас модел на планиране на подготовката през подготвителния период.
Трябва да влезете, за да публикувате коментар.
+ There are no comments
Add yours