
Науката и спорта- Единна програма -Подготвителни игри
Подготвителни игри
Общата задача, която стои за решаване в детската и юношеската възраст, е наред с всестранното физическо развитие да се изучат и усъвършенстват техническите и тактическите действия в игрова обстановка. Ето защо голяма роля в началния етап на обучение на подрастващите имат подготвителните игри. Колко възрастта на подрастващите е по-малка, толкова по-често трябва да се прибягва към тези игри в тренировките. Това разбира се , най- много се отнася за работата в детските школи.
В групите на детските школи двустранните игри трябва да се въведат едва след 5-6 месеца редовна тренировка. Дотогава ,а и след това се провеждат състезания и двустранни игри, като се използват подвижните и подготвителни игри.
Когато децата изучават относително уверено горното и долното подаване и обикновения долен начален удар , тогава постепенно трябва да ги приближим към двустранната игра. За осъществяването на тази задача помага прилагането на игрите „пионер бол“ „топка над въженце“ „ловенка“
Описание на играта „ловенка“:
Децата се разполагат в игрището на двете половини в съответните зони , така както е прието във волейбола. Играта се провежда по изискванията на основните правила на волейбола, но на играчите се разрешава:
- Да изпълняват началния удар чрез хвърляне с една ръка от зоната за начален удар.
- Да посрещат и подават помежду си ,ползвайки хващането на волейболната топка с две ръце.
- Да прехвърлят топката в другото игрище с отскок. Хващането и хвърлянето на топката се разрешава поради неумението на децата още добре да бият началните удари, да посрещат с волейболно подаване началните удари и да осъществяват връзка помежду си. Постепенно с разучаването и утвърждаването на елементите става и приближаването на играта „ловенка“ към класическата волейболна игра. Това става в следната последователност:
- Поставя се за задача третото, последно подаване при прехвърлянето на топката през мрежата задължително да става с волейболно подаване.
- По- късно се прибавя това изискване и към второто подаване.
- Вместо с хвърляне топката се въвежда в игра с изпълнение на обикновен долен начален удар. Така неусетно децата укрепват у себе си знанията за правилата на играта, разположението на играчите за посрещане на начален удар, връзка и съгласуваност на действията помежду им и т.н.
Тази игра дава възможност за силни емоции и задоволява до голяма степен нуждите от двустранни игри по волейбол. Играта разрешава да се организират постоянно търнири и срещи с други подобни по възраст групи.
Учебни игри
Основното внимание при провеждането на учебните двустранни игри се насочва към изискването децата да играят с три докосвания до топката и целенасочено да я отправят в игрището на противника. Трябва умело да се поставя изпълнението на определени задачи по време на игра, свързани с изучавания материал преди това или на същата тренировка.
В учебните игри се допускат някои отстъпления от правилата на играта , като грубите носения, двойните удари, престъпване и др. Така също в първите двустранни игри следва да се разрешават два опита при биене на начален удар( ако първият е несполучлив, играчът бие още веднъж).
Георги Митев, Тома Чакъров
Трябва да влезете, за да публикувате коментар.
+ There are no comments
Add yours