
В САЩ пуснаха още една волейболна лига.
«LOVB може да бъде новата Турция или Италия на волейболната карта.
Събраха американски звезди, инвестираха 160 милиона долара и измислиха нови правила.
Отвъд Океана се проведоха първите мачове от Лигата по волейбол (League One Volleyball). Новата професионална лига събра почти всички волейболистки от националния отбор на САЩ, участвали на Олимпиадата през 2024 г., а също така привлече известни треньори и легионери.
В първия сезон участват шест клуба и всички те се управляват централизирано от лигата. Пред нея стои предизвикателството да спечели конкуренцията на PVF (Pro Volleyball Federation) – друга професионална лига, която вече успешно проведе един сезон и започна втори. В Омаха и Атланта има директен сблъсък между лиги – феновете трябва да избират дали да ходят на мачове на LOVB или PVF.
Нова лига върна играчите на САЩ у дома
По-рано в САЩ вече са правени многократни опити за създаване на професионална лига, но всички те са завършвали с неуспех. Може би защото са били управлявани от хора от света на волейбола. Сега за каузата са се заели възпитаници на Харвард, момчета от Уолстрийт, собственици на баскетболни и хокейни клубове. Те виждат, че невероятно популярният в страната женски волейбол може да се превърне в успешен бизнес и да се превърне от любителски в професионален спорт.
Клубовете от PVF са събрали 150 милиона долара инвестиции. Собствениците им са звезди от шоубизнеса и сериозни бизнесмени, които знаят как да печелят от спорта. Шампионът от първия сезон е „Омаха“, собственост на звездния музикант Джейсън Деруло. Неговият отбор спечели финала на „Гран Рапидс“ в присъствието на 10678 зрители. Средната посещаемост на мачовете в лигата през дебютния сезон е 4609 зрители.
Очакваше се от втория сезон към първите седем в лигата („Омаха“, „Атланта“, „Кълъмбъс“, „Гранд Рапидс“, „Орландо“, „Сан Диего“ и „Вегас“) да се присъединят още три клуба, но се добави само един – „Индиана“. Именно в Индианаполис лигата ще се проведе първият Мач на звездите. Той ще се проведе през февруари.
В LOVB (благодарение на стилизираната последна буква името на лигата се чете и като Love – „Любов“) съобщиха, че са привлекли 160 милиона долара. Сред инвеститорите са баскетболните звезди Кевин Дюрант, Джейсън Тейтъм и Кандис Паркър, легендата на тениса Джийн Кинг, легендата на ски спорта Линдзи Вон, както и представителките на света на шоубизнеса Ейми Шумър, Линда Хенри, Челси Хендлър.
„Нашата идея е да изградим цялата екосистема – от най-ниските нива до професионалните клубове, като подкрепяме играчите през целия им път във волейбола. Свързвайки нашите юношески школи с професионалните клубове, ние подкрепяме следващото поколение играчи и създаваме връзка, която няма равна на себе си в други лиги“, заяви изпълнителният директор на LOVB Катлин Гао.
LOVB има 58 младежки клуба в 26 щата. Три клуба – Houston Skyline (A1), A5 (#2) и Premier Nebraska (#10) – са в топ 10 на страната. LOVB подготвя играчи за колежи и университети (NCAA), след което очаква те да се завърнат в професионалната лига. Частните училища носят на организацията значителни приходи, които със сигурност ще помогнат за развитието на професионалната лига.
Поради липсата на такава по-рано всички звезди на американския волейбол играеха в чужбина, но сега всичко се променя. LOVB успя да върне в родината си почти всички играчи от онзи отбор на САЩ, който игра на финала на Олимпиадата в Париж през 2024 г. В Европа останаха само Катрин Боден, Дана Ратке (и двете от „Екзачибаши“, Турция) и Евери Скинър (от „Киери“, Италия).
Играчите подписват договор с лигата, а не с клубовете.
Джордан Ларсън, Джордан Томпсън, Келси Робинсън-Кук, Чиак Огбо, Андреа Дрюс и други носители медали от Олимпийските игри са разпределени между шест клуба. Особеността на LOVB е, че всички клубове („Атланта“, „Остин“, „Хюстън“, „Медисън“, „Омаха“ и „Солт Лейк Сити“) се управляват от лигата. Тя подписва договори с играчите.
„Ако трябваше да правя прогнози за мачовете, щях да загубя всичките си пари. Тези отбори са равни. Не е като в традиционната история, където клубовете имат различни бюджети. Обикновено отиваш някъде, където отговаряш на тяхната система, или работиш добре с треньора, или имаш добра връзка с треньора. Тук не е така, треньорите назначават играчи. Всички имат равни възможности и това е страхотно“, каза Ани Шумахер от Медисън.
В PVF се използва типичен американски франчайз стил. Всеки клуб има независими собственици. Те самостоятелно формират съставите с помощта на драфт и покани на играчи. В същото време има ограничение от лигата под формата на таван на заплатите.
Сумите на договорите в LOVB не са оповестени, но те очевидно не отстъпват на условията, които PVF предлага на своите играчи. Там основните договори варират от 60 до 175 хиляди долара за пет месеца. Освен това отборът-шампион получава 1 милион долара наградни фондове, а играчите до 15 хиляди долара за индивидуални награди.
Очевидно е, че лигите ги очаква ожесточена борба не само за публиката, но и за играчите. Например, най-ценният играч на NCAA Джесика Мрузик попълни състава на Хюстън от LOVB. Като цяло в тази лига има много повече известни играчи и треньори. Например разпределителката от Холандия Лаура Дикема, крайната нападателка Алесия Дженари (Италия), либерото на Манами Кодзима (Япония), Анна Поганди (Германия).
«Начело на „Хюстън“ застана известният италиански треньор Масимо Барболини, а на „Остин“ – сънародникът му Марко Бонита. Те привлякоха още няколко играчи от Италия.
„Аплодирам италианските играчи и треньори за готовността им да участват в първия сезон. Осъзнавам, че това е риск в много отношения, но оценявам тяхната готовност да дадат своя принос за развитието на нещо ново. Вярвам, че техният опит и умения ще дадат много на шампионата“, заяви бившият канадски волейболист и настоящ коментатор и подкастът Сара Паван. „LOVB иска да се превърне в голяма лига в САЩ и за постигането на тази цел са необходими топ спортисти. На хартия началото изглежда добро. Но звездите се нуждаят от стимул, за да решат да се присъединят към лигата. В случай на успех, LOVB може да се превърне в нова Турция или Италия на волейболната карта на света.“
Европейските първенства ще пострадат заради лигите в САЩ.
Барболини, който беше асистент на Хулио Веласко на триумфалната Олимпиада в Париж, смята, че отборите от LOVB сега могат да заемат пето или шесто място в италианското първенство. Той също така отбеляза, че отливът на американски играчи от европейския пазар ще се отрази преди всичко на нивото на средните лиги.
„Италия или Турция няма да пострадат много. Германия и Франция обаче могат да загубят много играчи, които са завършили NCAA. Преди тези състезателки избираха Европа, за да започнат професионалната си кариера. Сега те остават у дома“, каза специалистът в интервю за Volleyball.it.
Стратегията на LOVB за привличане на топ играчи и специалисти е разбираема, но дали това е толкова важно за американската публика? Например, миналата година четирите мача от Лигата на нациите с участието на националния отбор на САЩ в Арлингтън бяха посетени от 8950 зрители (1150 1700 2100 40).
Мачовете от Студентския шампионат чупят рекорди по посещаемост. Финалът на NCAA в Луисвил събра 21860 зрители. А през 2023 г. мачът от редовния шампионат на NCAA между Небраска и Омаха събра 9300 зрители.
Очевидно на преден план излиза не качеството на волейбола, а маркетингът и нивото на организация на мачовете. И в това отношение изглежда, че PVF все още има предимство. Например, оригиналните имена на отборите и ярките лога дават пространство за създаване на атрибути. Orlando Valkyries със сигурност са по-интересни от еднотипните имена LOVB Omaha и LOVB Madison.
Освен това, тази година PVF стана партньор на VBTV – официалната телевизия на международната федерация по волейбол. Освен това, американската публика може да гледа мача на седмицата безплатно, а останалите – с абонамент. В САЩ мачовете от лигата се излъчват по FOX Sports и CBS Sports.
LOVB също има добри партньори. Мачовете се излъчват от телевизионните канали на ESPN, техническият спонсор е adidas, а топките се доставят от Mikasa. Лигата също си сътрудничи с марката за дрехи Revolve, която използва волейболистите като модели. „Тези партньори се втурнаха към LOVB, тъй като волейболът е основният женски спорт от поколение Z“, се казва в изявление на организацията.
Своеобразен календар на LOVB: у дома – само една трета от мачовете
Що се отнася до формата на PVF турнира, той определено е по-добър. От януари до май всеки отбор има 28 мача от редовния шампионат (по 14 домакинства), а след това и финал 4. В редовния шампионат ще се играят общо 112 мача.
LOVB има общо само 48 мача от редовния шампионат и много сложен календар. В средата на всяка седмица има само един мач, а през уикенда четири отбора се събират в един град. Два отбора играят по два мача, а още два отбора – по един. Всеки отбор ще има по 18 мача в редовния шампионат. Една трета – у дома, една трета – навън, една трета – на неутрален терен. Като се има предвид сдвоените неделни мачове на една арена, LOVB ще има касови такси само от 36 мача. „Финалът на четирите“ първоначално трябваше да се проведе през април в Хавай, но наскоро беше преместен в Луисвил.
Новата лига се отличава с оригиналните си правила. Вместо шест смени на гейм се допускат осем. Във всеки гейм може да се използва само едно либеро . Но в другия гейм либерото може да смени фланелката си и спокойно да подава и атакува.
В турнира за купата, който ще се проведе през февруари, ще има и супер разиграване. Всеки треньор може да го поиска веднъж на партия. В нормален гейм – до 20, в тай-брейк – до 12. Ако отборът спечели суперразиграване, печели две точки. А ако загуби, две точки отиват за съперника. „Това има за цел да увеличи напрежението и зрелището. И може да промени хода на мача“, смята Барболини.
Премиерата на LOVB се състоя на 8 януари в Атланта. Местният отбор отстъпи на Солт Лейк Сити с резултат 1:3 в присъствието на 3239 зрители при капацитет на арената от 3500 зрители. В Омаха LOVB ще проведе мачове на арената пред 4600 зрители. LOVB: Цените на билетите са от 25 до 119 долара.
Междувременно в същия град отбор на PVF постави поредния си рекорд по посещаемост, събирайки 13486 фенове в началния мач на сезона при цена на билетите от 14 до 62 долара (абонамент – от 13 до 185 долара).
На LOVB няма да им бъде лесно да се конкурират с другата лига – PVF клубовете вече са успели да спечелят своята публика.
Алмаз Хаиров https://sport.business-gazeta.ru/article/301556
Трябва да влезете, за да публикувате коментар.
+ There are no comments
Add yours